İçeriğe geç

AGILE & SCRUM İLE UYGULAMA GELİŞTİRME

Herkese merhabalar. Askerden sonra ilk yazımı yazılım firmalarının büyük ölçekli projelerde en popüler kullandığı iş modeli olan Agile (Çevik) ile yapmak istedim. Günümüz projelerde en önemli olan unsur zaman ve ürün. Yaptığınız ürüne ve o ürünü çıkartma zamanınıza bakılıyor. Müşteri odaklı bir iş modeli olan Agile her yönüyle adının altını dolduruyor. Bu yazımda çok terimlere boğmadan açıklamaya çalışacağım. Üniversiteden yeni mezun olmuş mühendislere önerim bu konuyu iyi öğrenmeleri.

Bazı ingilizce terimlerin anlamı:

  • Product: Ürün
  • Product Owner: Ürün sahibi.
  • Product Backlog: Ürün istek biriktirme listesi.
  • Sprint: Acele yapılan işler.
  • Sprint Backlog: İş biriktirme listesi.
  • Handle: İşlemek, ele almak.
  • Scrum Master: Süreç yöneticisi.
  • Burndown Chart: Kalan gereksinim / geçen süre.

Scrum

Gereksinimleri proje başında belli olmayan karmaşık projeler içindir. Müşteriler çoğu zaman ( her zaman ) isteklerin hepsini net bir şekilde proje başında belirtmezler. Proje bitmeye yakın alınan isteklerde çok maliyetli olur. İşte Scrum bizim imdadımıza yetişiyor çünkü projenin sonunda yapılan istekler zaten tam performans vermez ve çok zaman alır. Scrum buna şöyle bir bakış açısı getirmiş. Müşteriden gelen her bir geri dönüşe Sprint’te handle edilir. Böylece kısa teslimler ile müşteri projenin her aşamasında projenin içinde tutulur.

Başarılı Scrum?

  • Toplantılar düzenli olmalı.
  • Ekip içinde dayanışma olmalı.
  • Ekip içinde üstünlük olmamalı.
  • Sağlıklı ve çalışan çıktılar hızlı üretilmeli.
  • Ürün sahibi ile uyumlu çalışılmalı.

Product Owner

Adından da anlaşılacağı gibi çıkan ürünün sahibidir. Backlog yönetiminden sorumludur. Backlog maddeleri açık ve net olmalı ve öncelik sırası çok önemlidir. Örnek vermek gerekirse bir bir e-ticaret sitesinde bazı ürünlerin fotoğraflarının bozuk çıkması ile ürünü sepete ekleme sorunu bir olmamalı. Burada görev ürün sahibinin buna öncelik verebilmesidir. Ürün sahibi görev için gerekli eforu bilir ve o göreve ait sorumlu personeli bilir.

Geliştirme Takımı

Geldik en kilit noktaya. Ürünün kalbi elleriyle ürüne can veren kan veren ekibe. Benimde muhtemel içinde olacağım ekip 🙂 Haydi şimdi maddelere geçelim.

  • En fazla 9 en az 3 kişiden oluşur.
  • Sprintlere girerler.
  • Ünvan yoktur eşitlik vardır.
  • Ürünü çıkaran ekiptir.
  • Sorumluluk bütün ekibindir.

Scrum Master

  • Ekibin öncüsüdür.
  • Ekibinin hedefe giden yolda önüne çıkan engelleri ortadan kaldırır.
  • Ekibin bütün problemleri ile yakından ilgilenir.
  • Sürecin anlaşılmasında sorumluluğu üzerine alır.
  • Yeri gelince eğitir ve liderlik eder.
  • Geciken işlerde gerekli uyarı ve hatırlatmaları yapar.

Sprint

  • Her sprint sonunda bir ürün çıkar ve her sprint birbirini izleyen bir döngüdür.
  • En fazla 1 ay süresi olan çıkması planlanan ürünün her bir fazıdır.
Birbirini İzleyen Sprint Diyagramı

Yukarıda birbirini izleyen sprint toplantıları ve ürün teslimlerine örnek bir grafik yaptım. Günlük teslimler haftalık teslimleri haftalık teslimler ise aylık ürün teslimini oluşturuyor.

Scrum Toplantıları

Günlük Toplantılar

  • 15 Dakika
  • Ayakta
  • Yapılan işler?
  • Sıradaki işler?
  • Önümüzdeki engeller?
  • Burndown chart güncellenir.

Planlama Toplantısı

  • 8 saat en fazla.
  • Bir önceki sprint, performans nasıldı?
  • Ne kadar iş yapabiliriz?
  • Ne sorusuna cevap aranır.
  • Product backlog’daki bekleyen işler öncelik sırasına sokulur.
  • Nasıl sorusuna cevap aranır.
  • Konular nettir. Nasıl yaparıza cevap aranır.

Gözden Geçirme Toplantısı

  • 4 saat.
  • Geçen sprint için geri bildirimleri görmek.
  • Bu sprintte ne yaptık?

Süreç İyileştirme Toplantısı

  • En fazla 3 saat.
  • Gözden geçirme ile planlama arasında yapılır.
  • Neleri iyi yaptık?
  • Neleri kötü yaptık?
Tarih:Genel

İlk Yorumu Siz Yapın

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.